Palazzo Cini at San Vio, Venezia Italy

Palazzo Cini at San Vio, Venezia Italy
September 17 – October 15 2010

Wednesday, August 4, 2010

KITSCH BIENNALE 2010 Palazzo Cini at San Vio, Venezia, Italy 17/09-15/10 2010

Odd Nerdrum – Running Bride, oil on canvas, 46x56 cm.
Why “kitsch”?

The painters invited to exhibit at The Kitsch Biennale 2010 in Venice have been chosen from their ability to create life on canvas – an idea deeply rooted in European Humanism that presupposes insight into anatomy and human psychology, a mind for pathos and a sense for the archetypical narrative.
Yet, these values are rootless in contemporary art, which generally disregards skill and aims to reflect the time. They were not included in the modern concept of art (originally “fine art”), which was born about 250 years ago. Rejecting handcraft and sincerity, art represents a break with the values of the Renaissance and Baroque and not a continuation of them.

Because of this situation an alternative to art is needed, and The Kitsch Biennale seeks to present it. But why use the word “kitsch”?

The term is about 150 years old, and has commonly been used in a negative and disparaging sense. It denotes sentimentality and pathos in music, sculpture and painting.

From the 20th century on, ”kitsch” started to be used more theoretically and afterwards as the negative opposite of art. Painters who still wanted to make paint look like living skin, were considered old-fashioned and labelled with this term. According to Hermann Broch: «In art the evil is represented by kitsch». Thus, kitsch is not even ”bad art”, but forms a system of its own.

In 1996, however, Odd Nerdrum discovered the positive potential in the term. He started to claim “kitsch” as a positive superstructure for figurative, non-ironic and narrative painting to which the concept of “kitsch” fits better than “art”.
Consequently, a growing number of figurative painters are now calling themselves “kitsch painters”.

According to the positive view of kitsch:

• The eternal perspective is preferable to a contemporary, limited horizon.
•  A “sentimental” or “pathetic” image is no cause of shame (unless badly painted...).
• Quality is more important than originality.

With this exhibition and catalogue, we welcome you into a living discipline.

Helene Knoop & Jan-Ove Tuv


WorldWideKitsch


Perchè “kitsch”?

I pittori invitati ad esporre alla Kitsch Biennale 2010 di Venezia sono stati scelti per la loro abilità nel creare la vita sulla tela - un’idea profondamente radicata nell’Umanesimo Europeo, che presuppone comprensione dell’anatomia e della psiche umana, attenzione al pathos e senso del racconto degli archetipi.
Eppure questi valori non hanno radici nell’arte contemporanea, che generalmente disdegna l’abilità tecnica ed ambisce soprattutto a rappresentare il proprio tempo. Questi valori non sono stati inclusi nel moderno concetto di arte (originariamente “belle arti”), quando nacque circa 250 anni fa. Rifiutando l’artigianalità e la sincerità l’arte rappresenta una rottura con i valori del Rinascimento e del Barocco e non una loro continuazione.

In questa situazione un’alternativa all’arte è necessaria e la Kitsch Biennale cerca di offrirla. Ma perché usare la parola “kitsch”?

Questo termine risale a circa 150 anni fa e ha comunemente una connotazione negativa e dispregiativa. In musica, scultura e pittura denota sentimentalità e pathos.

A partire dal XX secolo il “kitsch” ha cominciato ad essere usato in senso teoretico e successivamente come opposto negativo dell’arte. I pittori che insistettero a voler far sembrare la pelle dipinta come vera furono considerati antiquati ed etichettati con questo termine. Secondo Hermann Broch: «In arte il male è rappresentato dal kitsch». Così il “kitsch” non è semplicemente “cattiva arte” ma forma un sistema a sé stante.

Tuttavia nel 1996 Odd Nerdrum ne scopre il potenziale positivo. Egli comincia così a sostenere il “kitsch” come sovrastruttura positiva  per la pittura figurativa, non-ironica e narrativa a cui il concetto di “kitsch” si addice meglio di quello di “arte”.
Conseguentemente un numero crescente di pittori figurativi comincia a parlare di sé come “pittori-kitsch”.

Perciò in accordo con una visione positiva del kitsch:

• La prospettiva d’eternità è preferibile ad un contemporaneo, limitato orizzonte.
• Un’immagine “sentimentale” o “patetica” non è motivo di vergogna (a meno che sia mal dipinta...).
• La qualità è più importante dell’originalità. 


Con questa esposizione e catalogo vi diamo il benvenuto in una disciplina vivente.


Helene Knoop & Jan-Ove Tuv

WorldWideKitsch

No comments:

Post a Comment